Saturday, August 1, 2009

LIRIK LAGU PILIHAN


TITIPAN BUAT YANG BERGELAR ISTERI...


Telah ku siapkan
Satu daerah paling "sunyi"
Dalam hati ini untuk kau isi sebagai isteri

Untuk kau penuhi
Dengan kemuliaan seorang wanita
Untuk kau beri erti dengan kelembutan
Untuk kau hargai dengan kasih sayang

Ku ingin kau jadi wanita mulia
Yang tahu harga budi dan hati
Seorang lelaki bernama suami

Kerana engkau isteri
Ku ingin kau mengerti bahawa hidup ini
Tak semudah yang kita janjikan
Yang kita janjikan
Kerana kau isteriku.......


Mungkin ada yang tertanya-tanya....mengapa lagu ini perlu dipaparkan???
Apa yang istimewanya??? Sengaja inginku paparkan lirik lagu ini buat semua terutamanya yang bergelar ISTERI...
Jika didalami bait-bait lagu ini, betul-betul menyentuh jiwa dan perasaan. Berapa ramaikah wanita (isteri) yang memahami kehendak, harapan dan hati seorang lelaki yang bergelar SUAMI???
Hari ini, perkahwinan hanya tertumpu kepada naluri semata-mata...Kekadang sudah lari daripada makna sebenar di mana seorang isteri perlu mengerti bahawa kehidupan rumahtangga adalah satu amanah dariNya yang perlu dijaga. Namun begitu, tidak dinafikan juga peranan seorang suami yang semakin pudar, tidak mengerti apa sebenar tanggungjawabnya...dan tidak dinafikan juga sang suami tidak mempunyai ilmu tentang rumahtangga. Di manakah ilmu tauhid? di manakah ilmu syariaat? dan dimanakah ilmu akhlaq? Jika ketiga-tiga asas ilmu ini tidak diketahui bagaimana cara untuk mendidik jiwa seorang isteri??? betullah ada pepatah mulia menyatakan "usah dicari wanita solehah (baik), sekiranya dirimu tidak soleh (tidak baik)".
Buatmu isteri yang mempunyai suami yang soleh, bergembiralah namun engkau perlulah tahu dan penuhi kehendaknya, harapannya dan hatinya...Semoga diri kita menjadi permata benilai di sisi suami tercinta.


Pedoman Hidup:

"....Berhati-hatilah dengan dunia & wanita, kerana wanita punca segala fitnah. Fitnah yang pertama merosakkan bani Israil ialah Wanita....(riwayat Muslim)

No comments:

Post a Comment