Sunday, August 2, 2009

PANDUAN MEMILIH KEKASIH!!!

Dewasa kini, ramai mereka memilih pasangan hidup hanya berlandaskan kepada luaran??? Betulke sekiranya saya menyatakan sedemikian? Bagi sesetengah mereka akan menolak. Tapi bagi sesetengah pihak pula mengiyakan. Siapakah yang menolak dan mengiyakan semuanya berbalik kepada "fitrah" dan pegangan agama.
Harta, Rupa, Darjat dan agama (akhlaq) adalah empat padangan manusia dalam memilih pasangan atau mencintai pasangan terutama cinta lelaki kepada wanita. Sehinggakan ada wanita yang sanggup berhabis wang ringgit untuk kelihatan cantik. Kerana bagi mereka Rupa yang cantik adalah faktor yang penting untuk mendapatkan cinta sejati. Tidak lupa juga halnya tentang harta dan darjat diagung-agungkan.
Sebenarnya untuk mendapatkan kasih sayang atau cinta sejati, nabi saw bersabda " pilihlah yang baik agamanya (aklaqnya). Namun, kadangkala kita hanya tahu dan menerima melalui akal tetapi belum benar-benar menyakini seruan ini.
Ya, kadang-kadang kita akan bangga bila mendapat pasangan yang cantik. Yang cantik "body"nya memang senang awalnya di pandangan, tetapi bila dah tua maka sakitnya di hati.
Alangkah indahnya bila kita memilih akhlaqnya walaupun tidak cantik namun hati akan sentiasa senang dan tenang selamanya."Ingatlah, yang baik itu cantik tetapi yang cantik itu tidak semestinya baik @ indah".
Pedoman Hidup:
"KECANTIKAN : kecantikan yang abadi terletak pada keelokan ADAB dan KETINGGIAN ILMU seseorang, BUKAN terletak pada wajah dan pakaiannya". (HAMKA)

1 comment:

  1. salam,
    hati tidak mencari kasih; bahkan kasih mencari2 hati yang sanggup menerimanya. hanya hati yg hebat mampu menanggung kasih yang agung.

    ReplyDelete